Odporúčame na prečítanie - Pravidlo žiadnych pravidiel

Pravidlo žiadnych pravidiel

(Reed Hastings, Erin Meyerová)

Sledujete Netflix? Napadalo Vám pri tom, čo stojí za úspechom tejto globálne megaúspešnej streamovacej služby? Ako funguje firma, ktorá produkuje toľko zábavy a originálneho obsahu?

Pravidlo žiadnych pravidiel napísal zakladateľ a CEO Netflixu, Reed Hastings, a je to jedna z najzaujímavejších kníh, akú som kedy čítal. Z môjho pohľadu ide o knihu „ajťáka“, ktorý postupom času sám prišiel na to, akú chce mať vo vlastnej firme kultúru a k tomu vytvoril súbor celkom originálnych pravidiel. Ak chcete, ide o knihu ako robiť „HR“ z pohľadu „ajťáka“.

Väčšina spoločností, ktoré rýchlo rastú, má tendenciu zavádzať viac pravidiel a procesov. Netflix na to išel obrátene. S rastom spoločnosti pravidlá ubúdali. Cieľom bolo zachovať si rýchlosť rozhodovania, kreativitu a inovačný potenciál. Využíva k tomu trojkrokový iteračný cyklus, ktorý sa ustavične opakuje:

  • Zvýšte koncentráciu talentu (najímajte si iba špičkových ľudí, plaťte najlepšie na trhu, zbavujte sa priemeru)
  • Zaveďte otvorenosť tak, že budete podporovať kultúru kontinuálnej spätnej väzby a transparentnosti
  • Postupne odstraňujte kontrolné procesy (napr. schvaľovanie dovoleniek, služobných ciest, výdavkov)  

Zaujímavé je, že Netflixu tieto pravidlá umožnili úspešne prejsť štyrmi hlavnými transformáciami jeho odvetvia - spoločnosť sa vyvinula z malej požičovne DVD, cez streamovanie externého obsahu, vytváranie vlastného obsahu, až sa stala globálnou spoločnosťou pôsobiacou v 190 krajinách.

V zásade je firemná kultúra Netflixu postavená na princípe slobody a zodpovednosti. Zamestnanec si berie toľko slobody, koľko potrebuje, na druhú stranu má absolútnu zodpovednosť za doručenie výsledkov. Na jednu stranu máte napríklad neobmedzenú dovolenku a budget, na druhú stranu musíte mať výsledky. Kým sa len mimoriadne snažíte, ale výsledky sa nedostavujú, veľmi rýchle vás vo firme nahradia niekým iným.

Kultúra Netflixu určite nie je pre každého. Z môjho pohľadu je vhodná najmä pre odbory, ktoré si vyžadujú maximálnu kreativitu a veľmi rýchle inovácie.

Je tam však niekoľko vecí, ktorými sa môžeme inšpirovať všetci. Kniha Vás môže inšpirovať k zrušeniu zbytočných procesov, ktoré iba otravujú život ľuďom vo firme. Kultúra kontinuálnej spätnej väzby je kľúčový prvok – v knihe popisovaná „živá 360°“ je niečo, čo v humancrafte robíme s našimi klientmi v posledných 15 rokoch a je to veľmi silný nástroj podporujúci otvorenosť a motivačnú atmosféru v tímoch.

PS: Ak nechcete čítať celú knihu, stačí si do Googlu zadať „Netflix slide deck“ a vyskočí na Vás 120 slajdov, ktoré COO Facebooku Sheryl Sandbergová označila za najdôležitejší dokument, aký kedy vzišiel zo Sillicon Valey.

Recenziu pre Vás spísal: David Fojtík