Pre koho je konzulting užitočný

Chcete dostávat tipy a triky profesionálů?

Jednou měsíčně Vám zašleme souhrn nejnovějších vychytávek a tipů na akce.

Ochrana osobních údajů

Víte, že v našem týmu najdete spoustu skvělých konzultantů?

Jedním z nich je náš kolega Ján Dubnička. Janko má dlouholeté pracovní zkušenosti a v humancraftu pracuje nejen jako konzultant, ale také jako kouč a trenér.. 

1. Janko, jak můžeš klientům pomoct?

Začnem trocha inak a nie priamou odpoveďou na otázku. Žijeme vo VUCA svete, teda vo svete, ktorý je premenlivý. Zmena je rýchlejšia a extrémnejšia ako v minulosti. Súčasný svet je zároveň neistý, je stále ťažšie niečo predpovedať alebo predikovať. Okrem toho, že svet je premenlivý a neistý, vstupuje do neho ešte faktor zložitosti. Premenlivosť, neistota a zložitosť spôsobujú, že neexistuje jediná pravda, jediné správne riešenie. Veď keď si dnes do vyhľadávača zadáte slovo „konzultant“ alebo hľadáte definíciu „kto je konzulant“, vyhľadá vám množstvo odkazov, ktoré sa často vo výklade nezhodujú.

Ale zo samotnej podstaty slova vychádza, že konzultant je človek, s ktorým klient konzultuje určitú oblasť. Z môjho pohľadu by mal teda konzultant klientovi, teda firme hlavne skutočne pomôcť „niečo“ viditeľne zlepšiť. A to niečo zámerne uvádzam v úvodzovkách, pretože je to case by case.

A teraz odpoveď na otázku, často sa na mňa klienti obracajú v situáciách, keď sa niečo deje s ich zamestnancami/manažérmi, keď sa stretnú s nejakým skratovým správaním inak stabilného človeka a nevedia, ako by mali reagovať, čo by mali urobiť, ako by sa mali zachovať, ako by s tým mali naložiť. Pomáham klientom v práci s talentami, jednak pomoc pri identifikácii talentov a jednak nastavenie rozvojového programu na základe skutočných potrieb. Ďalšia oblasť je leadership a rozvoj tímov.

Vo všeobecnosti sa dá povedať, že pomôcť môžem rôznymi spôsobmi – diagnostikami (individuálnymi alebo tímovými), facilitáciou kľúčových tém a workshopov, formou individuálneho alebo tímového koučovania, tvorbou rozvojových programov, identifikáciou „high potential“ talentov, pomocou pri tvorbe rozvojového programu a jeho implementácia atď.

2. Je důležité, aby měl konzultant předchozí zkušenosti v odvětví klienta?

Konzultant je človek, od ktorého sa väčšinou očakáva, že dodá nejaké konkrétne riešenie. Predpokladá sa, že má veľmi dobré znalosti daného odboru (trhu, štandardov, postupov). Takže samozrejme predchádzajúca skúsenosť v odvetví klienta môže byť veľkým plusom. Na druhej strane tam môže vzniknúť tzv.„slepá škvrna“, a práve ten odstup a nadhľad môžu byť pre konzultanta z iného odvetvia veľmi prínosné. Konzultant disponuje nástrojmi a metódami, ktoré môžu pomôcť klientom priniesť riešenie. Teda môže byť odborníkom na samotný proces.

3. Co stálo za tvým rozhodnutím stát se konzultantem?

Nerozhodol som sa. Ono si ma to nejak našlo. 11 rokov sa venujem vzdelávaniu a rozvoju manažérov a ich tímov. A je to niečo, čo ma absolútne napĺňa a dáva mi zmysel. Začínal som ako one to one kouč a veľmi rýchlo to prerástlo aj do tímového koučovania a facilitácie strategických workshopov boardovských tímov. Neskôr sa k tomu pridalo lektorovanie a trénovanie. A čím viac som si budoval na trhu meno, tým viac sa na mňa klienti obracali aj ako na konzultanta, nielen ako na kouča.

4. Jaký je tvůj oblíbený projekt? Na čem s klienty rád pracuješ?

Nemám obľúbený projekt, nedokázal by som to takto definovať. Ak sa rozhodnem na nejakom projekte pracovať ako konzultant, je to preto, že vnímam užitočnosť a zmysluplnosť toho projektu.

Ako konzultant som pracoval vo farmaceutickej firme na tvorbe a implementícii „strengths based approach“ kultúry. Jednalo sa o zmenu leadershipu a tým pádom o zmenu kultúry vo firme. Niekoľko mesiacov sme sa s klientom zamýšľali na konkrétnou zmenou, v čom sa prejaví, ako ju identifikujeme, podľa čoho, ako sa to prejaví v leadershipe, ako sa to prejaví na ľuďoch a ako v kultúre firmy. A potom sme nastavili polročný program pre board a B-1 manažérov a začali implemenmtovať a kaskádovať program.

V inej firme z oblasti bankovníctva a poisťovníctva sme zas tvorili „koučovaciu kultúru“.

5. Podle čeho může klient poznat dobrého konzultanta?

Možno to vyznie smiešne, ale v prvom rade ho spozná podľa toho, ako dokáže počúvať a vycítiť skutočné potreby klienta. Že ho skutočne dokáže počúvať s porozumením. Nemal by ponúkať univerzálne platné a hotové riešenia. Naopak, mal by byť schopný na základe individuálnych potrieb klienta „našiť“ svoje riešenie na konkrétne potreby. Je veľmi dôležité, aby konzultant zároveň „zapadol“ do firemnej kultúry.

6. V čem se může hodit znát konzulting HRistům?

Ja som presvedčený, že HRisti konzulting poznajú a v hodnej miere ho aj využívajú. Vyhľadávajú proaktívne konzultantov z oblastí, ktoré aktuálne potrebujú pokryť. Väčšinou prichádzajú na stretnutie s tým, že majú jasno v tom, v čom potrebujú pomôcť, a hľadajú toho správneho konzultanta pre daný prípad, danú oblasť. Niekedy sa opýtajú: „Dokážete nám s tým pomôcť?“. Ja mám radšej otázku: „Ako by ste nám s tým dokázali pomôcť?“.

Kontaktujte nás

Rádi Vám budeme užiteční. Napište nám, s čím Vám můžeme pomoci. Ozveme se Vám zpět. Děkujeme.

E  hello@humancraft.cz
T  +420 777 023 503